Presentació del Seminari Internacional 2022

LA PRÀCTICA DOCENT I LA PREVENCIÓ DE L'ABANDONAMENT DE LA FORMACIÓ PROFESSIONAL: ENFOCAMENT EMPIRIC I PROPOSTA D'INTERVENCIÓ (PDYPAFP) PID2019-108342RB-I00.

SEMINARI INTERNACIONAL I REUNIÓ ANUAL DE L'EQUIP DE TREBALL.

Palma, 21-22 de novembre de 2022.

 

El projecte "La práctica docente y la prevención del abandono temprano de la formación profesional: aproximación empírica y propuesta de intervención"[1] té com a finalitat analitzar els estils d'ensenyament i les pràctiques docents del professorat d'educació secundària professional i la seva influencia en la millora del rendiment acadèmic de l’alumnat i en la prevenció de l’abandonament temprà de la formació professional.

Els nivells de formació de la població espanyola reflecteixen una forta polarització caracteritzada per la insuficiència de persones amb estudis mitjans i un excés en els nivells educatius inferiors. La taxa d’abandonament temprà de l’educació i la formació (ATEF) espanyola al 2022 es situava en 13,3% (Eurostat, 2022), taxa superior a la mitjana de la Unió Europea (9,7%) (Eurostat, 2022) i de l’objectiu marcat per l’Estratègia Europa 2020. En el cas de la Formació Professional, les taxes d’abandonament en aquests nivells formatius són elevades. Segons el Ministeri d’Educació i Formació Professional (2022), el 41,7% dels estudiants de FPB i el 30,7% de FPGM abandonen la titulació i el sistema educatiu 4 anys després de matricular-se.

En aquest context, la finalitat del projecte és aprofundir en el coneixement de les pràctiques docents del professorat de FPB i FPGM i la seva relació amb els resultats acadèmics per així, dissenyar, implementar i avaluar accions que promoguin la generalització de pràctiques educatives per a la prevenció de l’abandonament i la millora del rendiment acadèmic. Els resultats ens permetran aportar evidències, estratègies i instruments que contribueixin a la millora del coneixement sobre els estils d’ensenyament i les pràctiques pedagògiques del professorat i la seva relació amb el rendiment acadèmic de l’alumnat, així com també, la transferència d’eines i pràctiques pedagògiques d’èxit per a la prevenció i la reducció de l’abandonament temprà en aquets nivells educatius.

El projecte és coordinat pel Grup de Recerca Educació i Ciutadania de la Universitat de les Illes Balears (UIB) i  pel Laboratori de Recerca i Innovació en Formació Professional (LRIFP) de la UIB; Està format per un equip multi disciplinar que inclou investigadores i investigadors de diversos departaments de la UIB; junt amb un consell assessor de caràcter internacional que inclou persones expertes de la investigació universitària però també de la pràctica i la gestió de la FP. El seminari que presentam te com a missió visibilitzar les accions dissenyades i desenvolupades per els centres educatius participants vers la prevenció de l’abandonament a Formació Professional Bàsica i a Formació Professional de Grau Mitjà, un dels pilars clau del projecte, alhora que procurar un espai de diàleg i intercanvi entre l’equip del projecte, el consell assessor i els centres pilot que estan participant del projecte.

Els objectius del Seminari són els següents:

  1. Contrastar amb experts internacionals i nacionals l’experiència dels plans pilot que s’estan desenvolupant el marc del projecte.
  2. Conèixer els centres pilot in situ i les accions que estan desenvolupant per a la millora de la pràctica docent.
  3. Compartir amb la comunitat de docents de FP de la nostra comunitat autònoma la teoria de l’autodeterminació com un model teòric i pràctic sobre el qual treballar per a la prevenció de l’abandonament i l’èxit acadèmic.

El seminari compta amb dues parts, una de feina interna per part de l’equip del projecte i de l’equip assessor del mateix; i una altra part que consisteix en compartir amb la comunitat docent de formació professional la teoria d’autodeterminació amb l’objectiu de posar a l’abast dels i de les docents una fonamentació teòrica i pràctica sobre la qual continuar treballant en la prevenció de l’abandonament.

Cal destacar la participació essencial del professorat dels centres educatius en aquest projecte, la qual ens permet orientar la recerca des de la perspectiva de la investigació-acció, donant pas així a un estudi orientat a donar suport al col·lectiu docent en la promoció de l’èxit educatiu i la prevenció de l’abandonament en la formació professional.

Finalment, és important destacar la clara vessant de transferència cap a altres centres amb què compta aquest projecte i de la qual n’és una primera passa aquest seminari.

Dra. Carme Pinya Medina

investigadora principal del projecte

Dra. Francesca Salvà Mut

investigadora principal del projecte

 

Eurostat (2022). Database. Early leavers from education and training by sex and NUTS 2 regions. https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/edat_lfse_16/default/table?lang=en

Ministerio de Educación y Formación Profesional (2022). Estadística del alumnado de formación profesional, https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:4cd62b54-42e8-4c40-97a5-cf9c6ac318ce/nota.pdf

[1] Subvencionat pel Ministerio de Economia y Competitividad en el marc del programa de I+D+i orientat als reptes de la societat 2019 (referència PID2019-108342RB-100).