Resum del projecte

Els nivells de formació de la població espanyola reflecteixen una forta polarització caracteritzada per la seva insuficiència de persones en estudis mitjans (CINE 3-4) i d'un excés en els nivells formatius inferiors (CINE 0-2). La taxa d'abandonament d'educació i la formació (AETEF) espanyola al 2018 se situava en 17,9% taxa per damunt de la mitjana de la Unió Europea (10,6%) i de l'objectiu marcat per l’Estratègia Europa 2020. El percentatge de participació en la Formació Professional sobre el total de l’alumnat en educació superior es situa entorn al 35% front al 48% de mitjana per al conjunt de la UE i del 46% de l’OCDE. Les taxes d’abandonament en aquests nivells formatius són elevades, així ho constaten les dades obtingudes en el projecte Itinerarios de éxito y abandono en la Formación Profesional del sistema educativo de nivel 1 y 2" (EDU2013-42854-R).

En aquest context, l’augment de les taxes de participació i de titulació a FPB (Formació Professional Bàsica) i FPGM (Formació Professional de Grau Mitjà) contribueix a la reducció de l’ATEF proporcionant unes majors possibilitats d’accés i de permanència en el mercat laboral. Investigacions recents confirmen la influència dels estils d’ensenyament i de les pràctiques pedagògiques del professorat en el desenvolupament de la vinculació per part de l’alumnat, així com en el seu rendiment educatiu i en la prevenció de l’ATEF.

Aquest projecte se centra en l’anàlisi dels estils d’ensenyament-aprenentatge i en les pràctiques docents del professorat de secundària professional i en la seva influència en la millora del rendiment educatiu de l’alumnat i en la prevenció de l’abandonament de la formació professional (ATEFP).

Els objectius generals plantejats són tres:
(1) Obtenir nous coneixements sobre les característiques dels estils d’ensenyament i les pràctiques pedagògiques, així com la seva relació amb els resultats acadèmics i la prevenció de l’abandonament en l’educació secundària professional (FPB i FPGM).
(2) Establir les característiques de les pràctiques d’èxit a FPB i FPGM en base a l’evidència científica derivada de l’estudi dels estils d’ensenyament i les pràctiques pedagògiques del professorat i la seva relació amb resultats educatius.
(3) Promoure la generalització de pràctiques pedagògiques d’èxit per reduir l’abandonament dels estudis en l’educació secundària professional (FPB i FPGM)

El projecte s’estructura en dues fases: una primera fase descriptivo-explicativa en la què s’identificaran i analitzaran els estils d’ensenyament i les pràctiques pedagògiques i la seva influència en els resultats acadèmics de l’alumnat i una segona fase, d’implementació i transferència, en la què es desenvoluparan pràctiques d’èxit en dos centres educatius com a estratègia per a la prevenció de l’ATEFP per a la seva posterior transferència a altres centres educatius. S’adopta una perspectiva metodològica mixta que inclou elements propis de l’enfocament quantitatiu i qualitatiu.

Els resultats ens permetran aportar evidències, estratègies i instruments que contribueixin a la millora del coneixement sobre els estils d’ensenyament i les pràctiques pedagògiques del professorat i la seva relació amb el rendiment acadèmic de l’alumnat, així com també, la transferència d’eines i pràctiques pedagògiques d’èxit per a la prevenció i reducció de l’abandonament en aquests nivells educatius.